آیا سوالی دارید ؟ 44018274-021|saghi.laboratory@gmail.com

راهنمای آزمایش کودکان

/راهنمای آزمایش کودکان
راهنمای آزمایش کودکان 2018-05-05T17:07:04+00:00

نظر به اینکه انجام آزمایش علی الخصوص آزمایش خون برای کودکان کمی ترسناک به نظر می رسد بر آن شدیم تا با گردهم آوردن چند نکته ساده از این ترس های ناخوداگاه بکاهیم.برای آنکه روند انجام نمونه برداری از کودک عزیز شما در آرامش و با خاطره ای خوش همراه باشد توجه به نکات زیر می تواند کمک کننده می باشد.

آگاه سازی کودک از روند آزمایش و نشان دادن حقیقت ماجرا به کودک

برای کودک توضیح دهید که آزمایش او شامل چه چیزهایی است و چه کسی آن را انجام خواهد داد. کودک را برای یک درد کوچک و یا یک آخ مختصر آماده کنید به جای اینکه به او بگوئید آزمایش دادن هیچ دردی ندارد، فقط به او بگوئید همکاری کند تا آزمایش او سریع انجام شود و بعد از پایان آزمایش از او تشکر کنید و همکاریش را تحسین نمائید. کودک با دانستن روند خون گیری، احساس نگرانی کمتری خواهد داشت. به او بگویید که: ابتدا یک نوار لاستیکی (گارو) دور دست کودک بسته می شود. در هنگام پیچیدن نوار دور دست، حسی شبیه به فشردن بازو ایجاد می شود. نمونه گیر با کمک پد الکلی محل وارد شدن سوزن را ضد عفونی میکند که احساس سرد شدن پوست را به دنبال خواهد داشت. پس از وارد کردن سوزن در دست، خون وارد سوزن می شود. کودک ممکن است کمی احساس سوزش داشته باشد مانند یک نیشگون و یا ممکن است اصلاً احساس ناراحتی نکند. پس از اتمام خون گیری، سوزن از دست کودک خارج می شود و روی محل خون گیری چسب مخصوص قرار می گیرد. با او در مورد علت خون گیری و آزمایش خون صحبت کنید. نشان دادن وسایل خون گیری به کودک پیش از انجام آزمایش خون کمک کننده است. می توانید از اسباب بازی های شبیه وسایل پزشکی استفاده کنید. در مورد بیشتر کودکان، بهترین زمان آگاه کردن کودک یک یا دو روز قبل از رفتن به کلینیک و یا آزمایشگاه است.

پیش بینی زمان آزمایش

آزمایش کودک را برای زمانی بگذارید که او خسته و گرسنه نیست. بهتر است ابتدا از آزمایشگاه در مورد نیاز به ناشتایی و میزان نمونه موردنیاز سئوال کنید و با وضعیت کودک هماهنگ شوید. قبل از رفتن به آزمایشگاه با کودک یک تمرین انجام دهید و نمونه گیری را برای او تداعی کنید و میزان تکان دادن دستش را چک کنید. به او بگوئید تا 3 بشمارد و بعد نفس خود را خالی کند. کودک با این روش آرامش می گیرد و این کار به پر خون شدن رگ و شل شدن آن کمک می کند.

تسلط والدین بر احساسات خود و حفظ آرامش

چنانچه نوع نمونه برداری این اجازه را به شما می دهد که کودک را همراهی کنید، می توانید با او باشید. با این حال توجه داشته باشید که واکنش والدین به فضای پر استرس زمان خون گیری، بسیار بر واکنش کودک اثرگذار خواهد بود. اگر مادر، دچار نگرانی و تغییر حالات روحی شود قطعاً نگرانی کودک را دوچندان می کند. بنابراین آرامش والدین به طور حتم باعث کاهش نگرانی کودک خواهد.

منحرف کردن توجه کودک

مشغول کردن کودک و پرت کردن حواس او در هنگام نمونه برداری با کتابی رنگی، اسباب بازی و یا آواز مورد علاقه معمولاً در مورد اکثر بچه ها موثر می باشد. البته این موضوع به سن کودک نیز بستگی دارد:

  • سنین 12 ماهگی تا ۲ سالگی: با ساختن حباب و یا اسباب بازی هایی که حرکت می کنند و یا با نور های رنگی و تولید صدا او را مشغول کنید.

  • سنین ۳ تا ۵ سالگی: محبوبترین اسباب بازی کودک را همراه داشته باشید. اسباب بازی هایی که نور و صدا ایجاد می کنند، کمک کننده اند.

  • سنین ۶ تا ۱۲سالگی: باز هم از اسباب بازی هایی که نور و صدا تولید می کنند غافل نشوید. استفاده از بازی های ویدئویی (مخصوصا گوشی های هوشمند و یا تبلت ها کمک بزرگی هستند) و کتاب های “بگرد و پیدا کن” از دیگر راه های مشغول کردن کودک هستند. حباب ساختن یکی از بهترین روش هاست چون علاوه بر مشغول کردن کودک، تنفس عمیق در هنگام ساخت هر حباب، به ایجاد آرامش او کمک می کند. تجسم و تصویر سازی ذهنی روش موثر دیگری است. همچنین می توانید برای کودک داستان های کوتاه جذاب و خنده دار تعریف کنید.

استفاده از کلمات محبت آمیز برای کمک به آرامش کودک

از کلماتی که در او اطمینان و آرامش ایجاد می کنند از قبیل صدا کردن نام او با لفظ “عزیزم” استفاده کنید.

آزمایش ادرار

قبل از آزمایش ادرار به کودک نوشیدنی بدهید. صدای آب نیز می تواند به جاری شدن ادرار کودک کمک کند.

اطلاعات تماس آزمایشگاه

آزمایشگاه ساقی یکی از بهترین آزمایشگاه غرب تهران است که جدیدترین دستگاه های علوم آزمایشگاه ی را در جهت ارائه دقیق جواب آزمایش و سریع ترین زمان ممکن دارا می باشد و جهت تسهیل در دریافت جواب از آزمایشگاه ساقی شما مراجعین محترم می توانید از جوابدهی آنلاین آزمایشگاه استفاده نمایید و جواب آزمایش را از سامانه های آنلاین آزمایشگاه ساقی استفاده نمایید.

بخش های آزمایشگاه